Maak kennis met ons bestuurslid: Peter van Opbergen

Peter van Opbergen

Beste huurders van Hof wonen,

Ik ben Peter van Opbergen, sinds een begin 2024 woon ik in een vrije sector appartement (middenhuur) van Hof Wonen in Groesbeek, op een prachtige plek midden in de bossen en op maar 15 fietsminuten van het centrum van Nijmegen.
De groep huurders in diverse plaatsen buiten Den Haag kent tot nu toe geen vertegenwoordiging in het bestuur van de Huurdersraad. Ook over ons worden de komende jaren belangrijke en mogelijk
ingrijpende besluiten genomen, zoals het misschien verkopen van woningen en het streven naar maximale huurverhogingen. Daarnaast is vaak onduidelijk hoe de servicekosten berekend worden en waarom deze zo zijn als ze zijn.
Ik ben de voorzitter van de nieuwe bewonerscommissie van de “Plataan” in Groesbeek (Dekkerswald).
en hoop dat we de komende tijd veel kunnen verbeteren in de duidelijkheid over kosten, besluiten en de nabije toekomst. Daarom proberen we ook de relatie met Hof Wonen op een gezonde manier te
ontwikkelen.

Ik hoop via het bestuur van de Huurdersraad een positieve rol te kunnen spelen voor de belangen van
alle huurders, ook voor de middenhuur-bewoners van Hof. Ik denk dat ik vanuit mijn veelzijdige achtergrond en ervaring met wonen, bouwen, besturen en omgaan met alle mogelijke doelgroepen van extra waarde kan zijn voor de Huurdersraad. 

Ik hoop meer verbinding met de huurders van complexen buiten Den Haag en met de zogenaamde “middenhuur” te kunnen leggen. Dat kan dan ook tot een betere verstandhouding met Hof Wonen leidden en meer inzicht in wat er waarom gebeurt. Nu voelt men zich vaak er maar “bij hangen”. Ik ben dan ook van plan om contacten te leggen met de huurders van deze woningen.

Over mijzelf
Ik kom uit een gezin met 5 kinderen, als oudste, nu 71 jaar. Mijn vader was een vertegenwoordiger op
provisiebasis zonder vast inkomen, moeder huisvrouw. Beide ouders afkomstig uit kleine
middenstanders en deels boerenfamilies.
We woonden tot mijn 12e in een jaren ’50 portiekflat van 75 m2 in Heerlen met gelukkig veel ruimte
buiten. In mijn lagere schoolklassen zaten veel mijn werkerskinderen en een deel met Poolse en
Italiaanse (groot)ouders. In Heerlen heb ik op sociaal, maatschappelijk en huisvestingsgebied de
nodige misstanden en ellende gezien, en mede daardoor is mijn leven en visie op onder meer de zorg
voor goede en betaalbare huisvesting voor mensen met lagere inkomens voortgekomen.
Ik heb met dank aan een goed stel hersens toegewijde leraren kunnen leren en studeren, o.a. sociale
academie, bedrijfs- en bestuurskunde en vastgoedmanagement. Mijn werkzame leven heeft grotendeels in het teken gestaan van het werken voor voorzieningen voor mensen in achterstandswijken en met een beperking of stoornis en/of met weinig inkomen.
Ik ben gepensioneerd en heb onder meer gewerkt in hogere leidinggevende functies in welzijns- en
zorginstellingen, waar ik onder meer belast was met bouw, onderhoud en beheer van het vastgoed.
Door de deelname aan de Huurdersraad denk ik ook veel nieuws te kunnen leren (nooit te oud om ….).
Ik vind transparantie en duidelijkheid van groot belang. De belangrijkste belanghebbende bij een
woningcorporatie zijn de huurders. Huurders met beperkte inkomens zijn de enige reden van bestaan
van een woningcorporatie, en dus mogen huurders veel vragen als het gaat om besturen en werken van de corporatie.
Als er zaken moeilijk zijn, communiceer dan duidelijk en direct, dat werkt altijd beter.
Maar vooral vind ik de menselijke maat belangrijk, in wat en hoe er gebouwd wordt, in de manier van
besturen, in het met elkaar omgaan.

Profiel van Peter

Ervaring met wonen en bouwen

  • Lid gemeenteraadscommissie HAT 1975-1977 Gemeente Arnhem (Versnellen plannen woningen voor 1- en 2-persoonshuishoudens en speciale doelgroepen.)
  • Afstudeerscriptie Sociale Academie over beleid jongerenhuisvesting
  • Lid bewonerscommissie Gelderseplein Arnhem 1979-1983 galerij-(huurflat)
  • Op poten zetten opbouwwerk een huurdersondersteuning in Malburgen-Oost Arnhem (ex Vogelaarwijk en aanpakwijk) en bemiddeling tussen huurders en corporaties 1978-1986
  • Voorzitter VvE-bestuur 2015-2023 (71 appartementen) (ik was huurder). Grote sociale, culturele en financiële verschillen bewoners, vooral leefbaar, veilig en schoonhouden en onderlinge verhoudingen verbeteren.
  • Bestuurder (éénhoofdig) VvE Hoofdvereniging 2017-2023 (500 appartementen en parkeerkelder, 6 gebouwen, open tussengebieden). Relaties tussen particuliere eigenaren (bewoners en verhuurders), woningcorporatie met 1 gebouw en grote VS-belegger met 2 gebouwen) herstellen en op orde houden,zaken met gemeente en projectontwikkelaars regelen m.b.t. leefbaarheid, veiligheid en bouwplannen.
  • Medeoprichter Stichting SBE (Beter Eindhoven, 2021) met o.a. planologen, stedenbouwkundigen, architecten, managers Rijksvastgoedbedrijf en stadssociologen) als een expertise tegenwicht voor betaalbaar en goed bouwen voor inwoners met een laag inkomen.
  • Mede-initiatiefnemer en voorzitter bewonerscommissie De Plataan Groesbeek (Hof Wonen).
  • 1987-1990 op poten zetten lange termijn onderhoud 20 accommodaties welzijnswerk
  • 1995-1999 projectleiding nieuwbouw woonvoorziening behandelcentrum jongeren met LVB.
  • 2006-2008 beheer en organisatie vastgoed voor verstandelijk gehandicapten .

Toezicht en bestuur

  • Bestuurder VvE Hoofdvereniging 2017-2023 (500 appartementen en parkeerkelder, 6 gebouwen)
  • Voorzitter VvE-bestuur 2015-2023 (71 appartementen) ( als huurder)
  • Lid en deels voorzitter Raad van Toezicht Stichting Rijnstad Arnhem (2001-2011), brede
    welzijnsorganisatie o.a. opbouwwerk, maatschappelijk werk, sociaal raadslieden, 16 buurthuizen, kinderopvang.
  • Lid RvT CBKG Arnhem 2009-2010.
  • Secretaris schoolbestuur VSO-ZMOK school (internaat school) 1994-1999
  • Jeugdbesturen voetbalclub, bestuur studentenorganisatie.

Uit mijn werkzame leven

  • Vanaf 2009 ZZP’er met een grote diversiteit aan werkzaamheden/opdrachten:
    0 ondersteuning directie Centrum Beeldende Kunst Gelderland (financiering, bedrijfsvoering), en in 2011/2012 begeleiding liquidatie en faillissement.
  • Advisering en ondersteuning bedrijfsvoering familiehotels Italië
  • Reorganisatie 3 depots dagbladenbezorging
  • Op poten zetten WMO-team middelgrote gemeente
  • Bestuurder VvE Hoofdvereniging (zie boven)
  • Advisering en ondersteuning diverse VvE’s bij wijziging VvE-beheer en reglementen

In loondienst

  • Manager ondersteunende diensten (Verstandelijk gehandicapten zorg),
    GGD regio(leiding GHOR , beleidsadvisering 16 gemeentes, epidemiologie, gezondheidsvoorlichting).
  • Directielid organisatie en beheer Forensische psychiatrie.
  • Directielid Orthopedagogisch Behandel Centrum.
  • Directeur en fusie-manager Gezinszorg .
  • Buurthuiscoördinator en adjunct-directeur brede welzijnsinstelling Arnhem

Opleidingen

  • Onder meer HBS-B 6-jarige variant, Sociale Academie Cultureel Werk, Informatica
  • Bedrijfskunde post-HBO, Masterleergang Organisatie, Cultuur en Management (deeltijd, Universiteit Utrecht).
  • Auditopleiding kwaliteitsbeleid

Talen
Naast het Nederlands beheerd ik redelijk tot goed: Italiaans, Duits, Engels en Frans.

Deel dit bericht